"Dolgozni csak pontosan és szépen, ahogy csillag megy az égen, úgy érdemes"
Ez a József Attila-idézet volt kint a technika terem falán Benő bácsinál, aki egy ordas nagy szemét volt, és mindig a pecsétgyűrűjével ütötte a fejünket. Isten ne nyugosztalja!
A jó motorszerelő olyan szinten bizalmi állás mint a fogorvos. Nem szívesen megyek, de néha muszáj. Most különösen nagy szükségem volt rá, hiszen össze kellett rakni a motort az útra.
Alapvetően egyben van a gép, olyat kerestem amivel nem lehet gond. Pár apróságot én is meg tudtam rajta csinálni, mint pl. megemelni a kormányt, berakni egy magasabb plexit vagy felszerelni egy csomagtartót, de át akartam nézetni, és cserélni pár komolyabb alkatrészt, amit háztájiban nem olyan szerencsés, főleg egy ilyen fél fakezű, félnótásnak mint én.
Így gurultunk be a szervizbe, szinte gyári állapotban 48.000 kilométerrel az órában
Van sok borzasztóan rossz motorszerviz, van sok zseniális, de teljesen link motorszerelő, van pár zseniális és nem link szerelő, akik nyilván pont olyan messze vannak tőlem ahova már nem is érdemes elmenni, és van a Cribmoto, akikre teljesen véletlenül bukkantam, de azóta megoldódott minden motorparám.
Megkerestem Kriskó Bencét aki testvéreivel Tibivel és Danielával a Cribmotót tolja. Az a speciális kérésem volt feléjük, hogy ne csak felkészítsék a motort, hanem hadd legyek ott végig, mert tanulnom kell, és meg akarom ismerni a gépet. Bónuszként még azt is kértem, hogy ha lehet, ezt most azonnal kezdjük, mert mindjárt indulok, és nincs sok időm. Tudom, hogy szezon van…Tudták, hogy szezon van, de pár óra gondolkodás után mondták, hogy jöjjek.
Rövid listával mentem:
-Ereszt az egyik szimeringgyűrű az első telóban.
-Kormánycsapágyat cserélni kell.
-Féktárcsa & fékbetét csere.
-Csináljuk meg a GPS bekötését.
-Tanítsanak meg láncot állítani!
-Tanítsanak meg szelephézagot állítani!
-Tanítsanak meg…
No Kendács!
Megkaptam magam mellé Bagi Balázst szerelőnek, aki nem csak szerelőnek zseniális, de pedagógusként is megállná a helyét, miközben valójában az egész szerviz a kezeim alá dolgozott. Köszi srácok!
1 órával később...
Természetesen kiderült még egy csomó minden. Nyilván szar volt a lánc is, így cserélni kellett, és akkor már a fogaskerekek is mentek a kukába.
Valahogy nem az volt a fejemben, hogy szétbombázzuk a gépet, de érkezésem után két órával már csak a váz, a blokk és az elektronika lógatta szomorúan beleit a szerelőpadon.
2 órával később..
Elég gyorsan haladtunk, suhant az idő, és egy új világba csöppentem, ami egyrészt nagyon szórakoztató volt és tanulságos, másrészt folyamatosan üvöltött a kereskedelmi rádió, így naponta többször is megismerkedtem a Despacito fülbemászó dallamával. Egészen döbbenetesen szar az szám! Mondták a srácok, hogy nyugodtan kapcsoljak tovább, ha úgy érzem, de úgy éreztem nem lehetek akkora bunkó, hogy még az ütemet is én adom.
Büntetés a fülnek és az agynak
Egészen apró műveletekről is kiderült, hogy mennyivel akkurátusabban kell csinálni, mint ahogy azt én éveken keresztül megoldottam. Minden úszott a szilikonban és a különböző olajokban, és egészen világossá vált, hogy ha valaki valamit szakértelemmel és lelkiismeretesen csinál, akkor tényleg sok időbe telik, és Balázs egyik tulajdonságban sem szenved hiányt.
Pár nap alatt összeállt a motor, és igényes ipari tanulóvá avanzsáltam. Nem csak gyakorlati, de némi elméleti oktatást is kaptam a dolgokról.
Fekete Lista
A szimeringgyűrűt nyilván párban kell cserélni, de szét lett szedve mind a két telószár. Legalább kiderült, hogy az előző tulaj progresszív rugókat szerelt a gépbe, és még azt a kétcentis pogácsát is beültette a telóba, amitől a freewind eleje nem lesz használhatatlanul puha.
Teljesen homályos volt a fényszóróm. Az előző tulaj szerint nem a búra homályos, hanem mállik le a foncsor, és tele van porral. Leszedtem, belefújtam a kompresszorral, hogy ránézzek. Valóban tele volt porral, de nem a foncsor mállott, hanem valami egészen fura dolog homályosított el mindent. Lényeg a lényeg, a fényszóró fel lett újítva.
Kormánycsapágy csere óta forog a kormány. Egészen furcsa érzés, hogy lehet kanyarodni a motorral.
Van fék! Van fék!
A GPS bekötését megcsináltuk, de az aliexpresses szuper android motoros GPS konkrétan 6 perc után romlott el a kezemben, majd nyomogatás közben betört a képernyője. Ne vegyél Karadar GPS-t!!!
Megtanítottak láncot állítani, és cseréltünk meresztő gumikat, amik nagyon olcsónak tűnnek, de kurva drágák és sok kell belőlük. Egy hosszabb elméleti képzés után gyakorlatban is megtanítottak a szelephézag-állítás minden apró trükkjére, ami igazi agybaszó pepecselés, tiszta szerencse, hogy csak 24.000 kilométerenként kell csinálni.
Bekötöttem minden bovden mellé egy pótbovdent, ha szakad, csak átakasztom és csá!
Felszereltük a két, szintén kínai menetfényt. Nem túl jók, de használhatóak, és a GPS-szel szemben ezek legalább olcsók voltak.
Felpattintottunk két kézvédőt, kicseréltünk minden olajat és szűrőt. Kész!
Külcsín és Belbecs
Mivel a motor eredeti színe egy 90-es évekbeli síoverall esztétikai megoldásaival versenyzett, mennie kellett. Egyrészt, mert undorító volt, másrészt szerettem volna ha kevésbé feltűnő lesz a végén. A british racing green metál verzióját sikerült a gyárnak narancssárgával és grafit metállal ötvözni. Nem tudom, min voltak a dizájnerek, amikor megszülték a színkódot, de ha jól emlékszem, abban az időben ekit zabáltak hétvégén a menő fiatalok.
Rave party-ba elmegy, de világkörül snassz lenne!
Az igényes munka után igénytelenül lefényeztem a gépet. A fehér-fekete kombó mellett döntöttem, és a végén az egészet matt lakkal nyakon öntöttem. Szerintem tíz évet fiatalodott a motor, ha legalább tíz méterről nézed, közelről meg igazi kókány csótány, de pont ez volt a cél. Lehessen jól fotózni, de ne kívánjon rá senki!
Miután minden kész volt megérkeztek a Fülöp-szigetekről rendelt, háromdolláros, hamis Acerbis villazoknik, tehát még egyszer kiszereltem a motor elejét, még egyszer visszaraktam és tényleg kész volt!
Büszkén vállon veregettem Balázst, hogy milyen gyorsak és milyen ügyesek voltunk. Mondta, hogy jöhetek tanoncnak, és ha nem lettem volna itt, akkor ezt a négy napot két nap alatt megugrotta volna…
Anális Fixációk
Még a marokkói túra alatt megkeresett Borbély Gábor, aki Borbro néven szuper üléseket gyárt kényeskedő motorosoknak. Alapvetően BMW-re specializálta magát, de nagyon szépen megkértem - nem kellett sokat fűzni -, és csinált nekem szuper kényelmes ülést a motorra.
Az etalon nálam az 1100 GS üléspozíciója, amit nem fogunk tudni teljesen lemodellezni, de a legalább a közelébe juthatunk. Teljesen átalakítottuk az ülést. Majdnem húsz centivel hátrébb ülök, és összehasonlíthatatlanul kényelmesebb lett a motor a gyári állapotánál, ami nem is a gyári állapot volt, mert amikor szétbombáztuk az ülést, kiderült, hogy valaki már kikapart belőle pár centi szivacsot. Most olyan mintha egy másik motorral járnék.
Gumi Van Nálam
Hatalmas kérdőjel volt, hogy milyen gumival induljak az útra. Nyilván nincs lehetőségem gumikat tesztelgetni, és ez nem olyan témakör, amit fórumozás útján ki lehet szűrni. Úgy döntöttem, szakértőhöz fordulok. Megkerestem Tana Ferit. Szerintem nem sok olyan motoros van, aki nem hallott róla. Ő viszi a Kék Hold motorgumi műhelyt. Nem ismertem előtte, de nagyon segítőkész volt, és átbeszélve a szempontokat, ő a Heidenau K60-at javasolta. Majd felajánlott egy szett gumit, és beszélt még emberekkel a Mofakernél, ők meg beszéltek a gyárral és a végén lett öt garnitúra gumim, ami kb elég az egész útra, meg még jó pár kanyarra.
Az tök jó ha az embernek van gumija, de a guminak van az a tulajdonsága, hogy néha kilyukad és soha nem akkor, amikor éppen a közelben van egy üresen tátongó motorgumis.
Megkértem Ferit, hogy tanítson meg gumit cserélni alap szerszámokkal. Tudtam, hogy az útszéli gumicsere és a szopóroller egymás szinonimái, de rosszul tudtam, mert a gumicsere szinonimája a mélytorok!
Elvileg két pajszerrel meg lehet ugrani. Ez három + egy Bead Buddy és még így sem adja!
Nagyjából öt óra alatt sikerült leszedni egy garnitúra gumit, és feltenni egy vadi új garnitúrát úgy, hogy közben azt modelleztük, hogy mindez az út szélén történik velem, és meg kell oldanom. Kis jóindulattal így én csináltam a munka 60%-át, és csak kicsit csaltunk. Feri könyörgött, hogy ne csináljam, mert a szép fekete felnim szétment fekete felni lesz, és természetesen igaza lett! Úgy néz ki, mintha folyamatosan egy magasított járdapadka mellett motoroznék, de ez a motorépítés most minden esztétikai szempontot nélkülöz.
A nap végén kaptam ajándékba egy csomó tök spéci szerszámot és kiegészítőt, és természetesen fizetni sem hagytak.
Meglepően sok ember segített nekem teljesen önzetlenül abban, hogy összeálljon ez a motor, mindenki nagyon jó fej volt, de hogy valaki ennyire kurva rendes legyen, az egészen elképesztő!
Szóval kész lett a motor, minden fasza, mindent tudok, és természetesen most elbaszódott valami a karbiban. Megyek vissza a Cribbe!
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.