OnTheRunRTW@gmail.com

on:the:run

A csajom is puhán szereti

A csajom is puhán szereti

Motorozni muszáj, túrázni kell!

2018. január 07.

Sokan sokféleképpen utazunk. Mindenkinek mások az igényei, mindenki mást tart fontosnak, de motorral utazni akkor is más, mint bármi mással. A motoros utazáshoz mindenkinek szüksége van ugyanarra a pár dologra, amit valahogy fel kell tenni a motorra, amin mindig túl kevés a hely, és a csomagokat is rögzíteni kell, plusz fontos, hogy vízállóak legyenek. Az sem baj, ha nem kerül 2-3 koffer annyiba, mint a motor, amin szállítjuk őket, stb

img_0266.jpgJó nő, olcsó motor,  puha táska, egyszerűen, messzire, kényelmesen! Bonus track: Ragasztószalaggal rögzített, hajtogatott sál az ülésen seggfájás ellen.

A hőskorban sokkal egyszerűbb volt a megoldás: vagy volt valamilyen univerzális bőrtáskád, katonai zsákod,  vagy ha volt rá érkezésed, akkor te vagy valamelyik haverod összedobott egy dobozrendszert. Ha nagyon menők voltatok, hajtogattatok alumíniumból valamit, ha nem, akkor kofferekből vagy lőszeres dobozokból simán lehetett építeni motorostáskát.

25_elspeth_beard_return.jpgElspeth Beard és az ő házi készítésű alu szettje, amivel 1982 és '84 között megkerülte a Földet.

DIY

Sok mindenből lehet táskát készíteni ha nem akarsz vagyonokat költeni túlárazott motorosfelszerelésekre.

Készülnek motoros táskák műanyag hordótól benzines kannán keresztül szemetes vödörig minden szarból, ami emberek keze ügyébe akad. Nem feltétlenül szépek, de biztos, hogy sokszor legalább olyan jól működnek, mint a sokszázezres társaik.

Ahogy a motoros túrázás a kényszerpályáról szép lassan átment hobbi tevékenységbe, úgy épült köré egy masszív iparág, ami már nem csak kiszolgálja a felmerülő igényeket, hanem megpróbál folyamatosan újabbakat generálni, amivel újabb termékeket lehet rásózni a motorosokra. Nincs ebben semmi meglepő, ugyanígy húzzák be a telefonvásárlókat és a kutyatartókat is. Lehet nyivákolni, hogy milyen borzasztó, és így mind át vagyunk verve, de akár gondolkodhatunk is, hogy mit veszünk meg és mit nem. Még arra is gondolhatunk, hogy a sok profitból sok pénz fejlesztésre megy, amiből egyre jobb cuccokat gyártanak, amiktől egyre kényelmesebb az életünk.

b46c2450784294c6b635aa4f61036554.jpgSzemélyesen nem ismerem a tagot, de bármibe lefogadom, hogy nincs erre mind szüksége!

Én alapvetően kétféle motorost különböztetek meg, és ezen a ponton ki is vívtam a nagyon-nagyon sokféle motoros haragját, de mivel ezt a cikket befejezni is szeretném, nem csak elkezdeni, muszáj kicsit egyszerűsítenem a világon.

Van, aki tele van zsetonnal és nem sajnálja elkölteni mindenre, amit megkíván a szeme a színes-szagos katalógusból ha kell, ha nem, és van, aki csóró, vagy egyszerűen utálja, hogy ész nélkül minden szart rá akarnak sózni.

csm_slider02_91957bc5a8.jpgIlyen szerkóban max. egy nyugat-európai autópályán nem néznek full kreténnek, a világon mindenhol máshol mindent azonnal 3x-os szorzóval fizetsz. Feltűnőnek lenni drága, legalább legyél kicsit koszos!

Ezen a két kategórián belül vannak, akik főleg betonon döngetnek és vannak, akik szeretnek mindenféle úttalan-utakon kalandozni. Ebből kifolyólag van, aki keményen szereti és van, aki puhán.

screen_shot_2017-08-07_at_00_14_17.pngNem kell túlgondolni. Ezzel a setuppal toltam Észak-Vietnámban. Plexi helyett esőkabáttal védekeztem a hideg ellen.

csak keményen

Ha betonon túrázol, vagy a sport-túra kategóriában tolod, a kérdés viszonylag hamar eldőlt. A motorodhoz valószínűleg van gyári, a motor formájához tök jól illeszkedő, egy mozdulattal fel-le pattintható műanyag koffer szett. Igazából nincs is ennél jobb választás. Könnyű, könnyen használható, praktikus cucc. Az új műanyagok tök jól bírják a gyűrődést. Én a több, mint 230 kilós GS-t többször is elfektettem a dobozokkal aszfalton és földúton egyaránt. Már nem szépek, de soha nem törtek el.

979021711_98pc7-l.jpgSemmi baja, csak nem olyan szép. (nem az enyém)

Az egyik már nem tökéletesen vízálló, de nem vészes. Külön szakirodalom van rá, hogy a letörő füleket hogyan kell útszélen javítani, bár eddig én ezt megúsztam, a karcokat pedig menő matricákkal lehet takarni. Az új varió kofferek már egészen más tészták. Ha eldőlsz és sérül a belső mechnika, akkor vagy örökre lötyögni fog, vagy örökre beragad valamelyik állásban, és a varió koffer már nem is varió, de legalább jó eséllyel be fogja ereszteni a vizet is.

img_4612.jpgKét embernyi cucc hat hétre. Bp-Marokkó-Bp. Az egyikb kofferben csak téli cucc volt, amit egyszer használtunk a legutolsó napon.

Amíg nem túrázol, csak álmodozol róla, addig a fejedben az egyetlen opció, hogy nyakig beöltözve, hatalmas motorokon, alukofferekkel megpakolva húzod magad után a porcsíkot a sivatagban, és sokan így is csinálják.

anna-grechishkina-motorcycle-rider.jpgAnna Grechishkina a napokban fejezi be majdnem 4 éves világkörüli útját.

Kigördülnek a szalonból az összeválogatott extrákkal, felpakolják a fél lakást a gépre, és elmennek a haverjaikkal ide-oda pár napra. Tök jó az egész, kurva jól néznek ki a fotók az Instán, mindenki menő! Otthon persze el lehet gondolkodni azon, hogy a cuccok fele elő sem került és túl nehéz volt a motor, de ha van hely, pakolunk, amíg csak lehet!

ffdaf39f46ac6d8a76b2878281d3a0fe.jpgŐszintén sajnálom szegényt :(

Aki terepre megy, az a műanyagot kerüli és általában az alumíniumot sem szereti annyira, de van, aki a fémre esküszik. Az első taknyolásig mindenki szereti, de miután sikerült nagy nehezen visszakalapálni formára és meggyőzni magunkat, hogy király ez az alu cucc, az első eső után jön majd az első hideg zuhany. Sajnos már nem vizálló a rendszer!

jott_egy_fa.jpgbottal még ütheti...

puhányok

Akik nagyobb, 10-20 000 kilométeres túrákra mennek, a legritkább esetben használnak műanyagot, de az alu vagy a puha táska hívők nagyjából fele-fele arányban képviseltetik magukat. Az általam követett blogokból, és a saját tapasztalataimból kiindulva én úgy látom, hogy nagyon sokan azok közül is puha táskára váltanak, akik alu kofferekkel kezdenek kirándulni.

atthehandelbars.jpgDutchie egy ausztrál világkerülő srác. Ő is útközben váltott ( atthehandlebars.com )

 

Előnyök+hátrányok

Kemény koffer

Előnyök

Multifunkcionális: Kempingezésnél lehet szék, asztal vagy szekrény.

Javítható: Sokszor igen, de sokszor nem annyira.

Megjelenés: Menő cowboy nem jár pisztolytáska nélkül…

Biztonság: Sokak szerint balesetben védik a lábat. Nekem például beszorult alá egy hirtelen lábletevős mentés alatt, de persze van, amikor jól jön.

Védelem: A zárható doboz biztonságos, nem lehet csak úgy belemászni.

2005-ktm-950-adventure-2.jpgEgy vitathatatlan előny.

Hátrányok:

Súly: Egy profi koffer rendszer akár 15-20 kilóval is megdobhatja a motor súlyát üresen.

Szélesség: Az univerzális kofferek sokszor szélesebbek, mint a kormány. Nem kell elmagyarázni, hogy ez milyen kellemetlen szituációkhoz vezethet, ha nem figyelsz oda.

Ár: Egy alukoffer rendszer 250-300.000 forintba is kerülhet.

Kompatibilitás: A kofferek általában univerzálisak, de minden motorhoz külön csomagtartó rendszer kell, ha át akarod rakni őket.

Vibráció: Az alukofferek hajlamosak átvenni a motor vibrációját, így a bennük tárolt műszaki cikkek (laptop, fényképezőgép, stb) szeretnek szétrázódni.

 

Puha táska

Előnyök:

Ár: Egy nagyon jó minőségű táskarendszer is megáll valahol 100-150.000 forint között.

Kompatibilitás: Sokszor akár csomagtartó nélkül is használhatóak bármilyen motoron, de semmiképpen nem kell márkaspecifikus csomagtartót venned.

Súly: Egy táska önmagában általában nem nyom 1-1,5 kilót sem.

Vízállóság: Az új anyagok és technológiák megjelenésével: PVC, cordura, ballisztikus nejlon, ultrahangos varrás, stb., ezek a táskák tökéletesen vízállóak és könnyen javíthatóak. Általában két rétegűek és elég csak a belsőt magaddal vinni, ha nem akarsz mindent összekoszolni a szálláson.

Fel-le szerelés: Az mindig rendszer függő, hogy mennyire egyszerű, de az biztos, hogy soha nem kell csavarozgatnod és szerszámot használnod.

Biztonság: Jó eséllyel nem zúzza össze a lábad mint egy fém vagy műanyag koffer, ha az út és a táska közé kerül a bokád. Idegeneknek könnyebb bejutni, mint egy fém kofferbe, de erre is vannak technikák.

Formálhatóság: Ha nincsenek telepakolva kissebb helyet foglalnak, jól összenyomhatóak.

img_6001.jpgEzt az Ausztrál srácot és az Indonéz haverját Indiában ismertem meg. Ők nem sokat matekoztak ezen az egész csomag ügyön, de jogsijuk sincs, tehát nem tudnak hibázni.

Hátrányok:

Stabilitás: Ha nem rögzíted jól a csomagot, össze-vissza ugrál a motoron.

Megbízhatóság: Gyengébb minőségű táskáknál széteshetnek a cipzárak, szakadhatnak a varrások, de ne vegyél olyan táskát, amin cipzárat látsz! Ha nem figyelsz a rögzítésre, könnyen megégetheted a cuccot a kipufogón.

Biztonság: Ha nem veszel hozzá packsafe hálót, bárki kinyithatja.

Most, hogy az okoskodó keretesben összeszedtem objektíven az előnyöket és a hátrányokat, megosztom a saját tapasztalataim, amik nyilván az enyémek, tehát univerzálisan nem érvényesek, másrészt nagyon sok és nagyon sokféle motorostúra alapján találtam ki, én milyen csomagokkal megyek, és most 15 000 kilométerrel és 4 hónappal később is úgy gondolom, jól választottam.

Puha vs. Kemény

Több, mint 10 éve utazom hátizsákkal össze-vissza a világban, ami azért jó, mert megtanultam csomagolni. Ez azt jelenti, hogy mindig úgy csomagolok, hogy egy onboard kézipoggyászba beférjek. Erre két okból is szükségem van:

Egyrészt soha nem tudom, pontosan hova megyek, hol fogok lakni, ezért nem engedhetem meg magamnak azt a luxust, hogy a légitársaság pár nap késéssel utánam küldje a csomagomat.

Másrészt általában helyben szoktam motort bérelni, és egy kisebb táskát bármilyen motorra fel lehet aplikálni valahogy.

img_3609.JPGSima 45 literes onboard vízálló táska. Ketten 4 napig jók voltunk benne Peruban. Cserébe befagyott az összes lyukunk. Rögzitési technika: Félbe vágott gumibelső csomózva

Én a puha táska mellett döntöttem. A pénz szerencsére nem volt kérdés. Nem azért, mert kurva sok van, hanem, mert szponzorált az SW-Motech, és azt mondták, kérjek, amit szeretnék. Mindent kértem, ami tetszett, és még annál is sokkal több dolgot küldtek, így a csajomnak is jutott táska, ezért duplán tudtunk tesztelni.

Azért is a puhát szeretem, mert nekem a súly sokat számít, másrészt nem akartam alumíniumot kalapálni, műanyagot gyantázni az út szélén. Tudtam, hogy hülye helyeken leszek, és azt is tudom, hogy amikor szerelgetni kell, vagy a motort kell felrángatni az út széli gödörből, akkor úgysem lesz ott senki, hogy segítsen.

img_4684.jpgEz tipikusan egy olyan szituáció, ahol sokat számít 15-20 kiló mínusz.

A két oldaltáskám kívülről cordurából van, belül pedig van vízálló bélés. Ebben a két táskában 90%-ban olyan dolgokat tartok, amiket nem kell napi szinten használni. A bal oldaliban a kemping cuccok vannak, amiket remélem soha nem kell elővenni, de itt vannak a pótbelsők és a kerékcsere szerszámok és alkatrészek is. Mondanom sem kell, a legjobb az lenne, ha soha nem kéne ezekhez hozzányúlnom. Eddig megúsztam! A jobb oldali táskában pót alkatrészek, téli ruha és eső cucc van. Ezt sem nagyon bolygatom.

A táskákat igazi faszfájás jól rögzíteni, de ha rájössz a technikára, egy centit sem mozdulnak. Cserébe oldalanként négy helyen vannak rögzítve, ezért ki van zárva, hogy fel-le akarod szerelgetni őket. Én összesen háromszor szereltem le őket négy hónap alatt. Az egészre ráhúztam egy packsafe hálót. 10-ből 9 alkalommal a belsőt sem viszem fel a szobába, otthagyom az egész cuccot lelakatolva a motoron.

img_3074.jpgA két oldaltáska szinte soha nincs levéve a motorról.

Az eséseket, dőléseket, nagyon jól bírta, az indiai dugót már kevésbé viselte szó nélkül. Az egyiket félig letépte egy kamion, a másikba egy taxi akadt bele. Mind a két oldalon voltak fülek, amik mostanra megadták magukat, de elvittem egy inidai táskavarró emberhez Delhiben, és egy órával és 400 rupiával (1600ft) később megint jobb volt, mint új korában.

Dry bag: Ebben vannak napi használatban lévő cuccok. Ruhák, amiket hordok, laptop, pót cípő, stb. Ez a táska van hátul a csomagtartón. Ez egy sima, 60 literes, vízálló táska. Kicsit nagyobb, mint amivel egyébként utazni szoktam (45 liter), de a 35 literes sajnos túl kicsi volt. Ez a táska majdnem félig üres. Megpróbáltam, ha nagyon akarnám, az összes cuccom be tudnám préselni ebbe az egy táskába, de mivel ezt naponta fel-le pakolom, hozom-viszem, ezért úgy döntöttem, jobb ha félig üres és alig több, mint 10 kiló. Ha kell, erre is rá tudok húzni egy packsafe hálót, és simán ott tudom hagyni a motoron. Ezt a táskát összesen két rok strap hevederrel rögzítem. Nagyjából 2 perc fel-le szerelni, és meg sem moccan.

img_1188.jpgEgyáltalán nem szereti a kipuffogót. Ez egy rendes lyuk, csak az egyik oldalon már fel van rakva a ragasztás.

Mielőtt szereztem volna rok strap-et, a táska saját négypontos rögzítő rendszerét használtam. Ez sokkal macerásabb és könnyen ki is lazul. Erre már a második nap rájöttem, amikor a kipufogó hatalmas lyukat égetett az ülésen hátracsúszó táskába. Ezt pár nappal később Törökországban egy cipészmester csinálta meg. Kívül-belül felragasztott rá egy bőr réteget. Ez tökéletesen víz -és hőálló és eddig hibátlanul üzemelt.

img_1266.jpgPrémium upgrade: színazonos, kétrétegű bőrberakás. Jobb, mint új korában!

Ezen felül egy tanktáskát használtam, amit én személy szerint nagyon utáltam, és mindig félig üres. Ennek most véget vetek. A fényképezőgép mindig a nyakamban lóg, az action cam mindig a bukómon van. Inkább szereztem egy nagyobb, vízálló övtáskát, amiben az irataim tartom, és ha kell, bele tudom préselni a gépet és a kamerát is, de nem akarom, hogy egy hatalmas kocka figyeljen köztem és a kormány közt.

Sok motorossal találkoztam és mindenki hüledzett, hogy ekkora útra ilyen kevés cuccot hoztam magammal, de amikor megkérdeztem őket, hogy mi az, amit soha nem használnak, mindenkinek sikerült elég hosszú listát összerakni. Persze lehet vinni magaddal összecsukható kempingszéket, edénykészletet és tábori zuhanyt, de szerintem ezek mind olyan dolgok, amiket meg tudsz oldani helyben is.

69996d2f09e47d282cab0a0ddf3be874.jpgNem ő a gopro reklámarca

Hogy akkor most mi a konklúzió? Kemény vagy puha? Ez még mindig leginkább ízlés kérdése. Ha tudom, hogy megyek terepre is, biztos, hogy a puha táska nyerő. Ha csak aszfalton túrázom, vagy nem olyan rázósak az útviszonyok, akkor a műanyagot szeretem, és sokakkal ellentétben én egyáltalán nem látom az alukofferek valós előnyeit. Ha most valaki fegyvert fogna a fejemhez, hogy válasszak egyet, akkor biztos, hogy a puha mellett tenném le a voksom.

Ha érdekel a napi friss, akkor keress facebookon: https://www.facebook.com/Othrn/

Ha nem szeretsz olvasni: https://www.youtube.com/channel/UCBPlwjAXybPL4fqbrmpMALg/videos?disable_polymer=1

Ha nincs idő semmire: https://www.instagram.com/ontherunontherun/

 

 

 

 

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://ontherun.blog.hu/api/trackback/id/tr3113551771

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása